Последната симфония на Васил Казанджиев, завършена буквално преди дни, бе записана от Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Герган Ценов. Големият ни композитор посвети произведението си именно на него и отговорността на диригента за изпълнението й беше наистина голяма.
Миналата година в Линкълн център в Ню Йорк пред американската публика бе представена за първи път програма, която включваше само и единствено български класици – Васил Казанджиев, Любомир Пипков, Лазар Николов, Иван Спасов. С това дебютира новият струнен ансамбъл с основател и диригент Герган Ценов. Той учи и работи в САЩ от 1999 г., като през последните 3 години е главен диригент на New Amsterdam Symphony Orchestra в Ню Йорк.
В началото на ноември Герган Ценов пристигна в София на собствени разноски, за да дирижира и да запише със Симфоничния оркестър на БНР новата симфония на „своя професор“ В. Казанджиев. Това е продължение на мисията му за популяризиране на съвременната българска музика, за която казва: Това, което правя, всъщност е много малко. Създадох в Ню Йорк ансамбъл, с който изпълняваме приоритетно български композитори. Но никога не мога да компенсирам това, което според мен моите колеги в България и в чужбина трябва да правят. По-скоро мога да задам тон, да посоча на кой репертоар, на кои композитори според мен не е обърнато внимание. И оттук нататък - ние всички заедно трябва възраждаме всичко това, което не е записано.
Гостуването му в БНР е по покана на главния диригент на радиосимфониците - Росен Гергов, с идея популяризиране на българската музика и обновяване репертоара на оркестъра. За работата си по записа маестро Ценов споделя, че е във възторг от инструменталистите на БНР, тъй като всеки от тях е идвал на репетициите напълно подготвен, ентусиазиран, дисциплиниран. И с отношение към произведението. Това означава, че хората имат отношение към т. нар. „български авангард“. Оркестрантите се интересуват и харесват новите композитори. Напълно грешно е внушението, че съвременната музика е трудна. Точно обратно – аз смятам, че няма разлика в трудността - независимо дали музиката е написана преди 50 или 250 години. Ако диригентът подходи по правилен начин, ако произведението е интересно - няма никаква разлика между тонална и атонална музика, твърди маестрото.
Тази седмица записът на новата симфония на Васил Казанджиев приключва и тя ще бъде чута първо от слушателите на Българско национално радио. Концертното й изпълнение е планирано за следващата година като част от мисията „възраждане на българска музика“.
Въпреки че всяка нация може да се гордее, че притежава такива творци, у нас никой не забелязва, че от десетилетия творчеството на нашите композитори изчезва от репертоара и не достига до публиката. Герган Ценов го вижда - въпреки разстоянието до Ню Йорк. И е оптимист, че българска музика се цени и ще се слуша: Ако има едно голямо качество на българското изкуство, то е в това, че директно докосва българската душа. По този начин влияе не само на мен, но и на другите хора музиката на Казанджиев, Лазар Николов, Иван Спасов, Константин Илиев, Симеон Пиронков. Тази музика е просто красива и е въпрос на време да бъде изпълнявана масово. И тя ще се завърне - както музиката на Йохан Себастиан Бах, която е била забравена за 80 години, но се е завърнала при хората .