"Когато се прави политика и особено такава, която влияе върху живота на децата, това трябва да стъпва на реални данни. Това обаче не се случва в момента. За съжаление, подобни предложения, които нямат научна обосновка, вече са в парламента и вече са минали на първо четене, т.е. въвеждането на система от санкции за учениците".
Това заяви пред БНР психологът Мария Брестничка от Националната мрежа за децата в коментар на заявката на просветния министър Красимир Вълчев, че ще предложи обществено обсъждане на идеята за забрана за използване на социални мрежи от деца под 15 години.
"Децата ни са изложени на редица рискове в този живот и всички ние като родители сме тревожни за това. Големият въпрос тук, в това хвърлено вчера изречение в пространството, каквото и да значи то, е какво всъщност искаме да постигнем с една подобна забрана и тя би ли решила проблема с вредата от екранното време. Като много други теми екранното време само по себе си не бива да се демонизира", изказа мнението си тя и напомни, че децата не живеят различен живот от нашия:
"Те не живеят в различна реалност. Те живеят в реалността, в която сме всички ние. И част от тази реалност е дигитална. Нашата работа като възрастни, като държава, като общество, в училище е да ги научим как те да се справят в тази дигитална реалност".
Според нея ако има забрана, децата отново ще са в социалните мрежи, но без никакви умения да се пазят там.
Другият въпрос е как въобще тази забрана би се спазила, посочи психологът в интервю за предаването "12+3". Тя не вижда начин как забраната може да бъде приложена на национално ниво и да бъде проследена от институциите.
По думите ѝ дори към момента системата, която отговаря за закрила на детето – за случаите на деца-жертви на насилие или изложени на риск, се задъхва и не се справя с тежките случаи.
Мария Брестничка не отрече рисковете, а напротив – изброи ги и посочи, че те са реални. Те обаче съществуват и в реалния живот, подчерта тя. И допълни също, че за част от децата общуването през социалните мрежи е изключително важно, защото те не успяват да го правят в реалния живот.
"Проблемът с дигиталното е, че ни се вижда много лесно просто да сложим една забрана. /…/ А това, което работи в световен план за безопасност на децата в интернет, е развитие на дигитални умения, развитие на критично мислене, развитие на медийна грамотност и много ясно знание за това къде могат да сигнализират, ако се почувстват в опасност", коментира тя.
В България няма институция, която да отговаря за онлайн безопасността на децата, категорична бе Брестничка. И добави, че освен това различните институции си прехвърлят тази отговорност.
Информацията онлайн влияе много, затова е голям проблем, че нямаме такъв тип образование в училище, изтъкна психологът и заяви:
"Това да забраним социалните мрежи за децата не е решение. Решение е това да има ясна образователна система, която подкрепя дигиталните компетентности, ясни системи за сигнализиране и реакция и в крайна сметка много внимателно прилагане на мерки след спокоен обществен дебат и информираност по темата".
Според нея родителите имат нужда от подкрепа, а не просто от това в закона да пише, че ще ги глобят с 1000 или 2000 лв., които глоби никога не се събират.
Цялото интервю на Стефан Кунчев с Мария Брестничка в предаването "12+3" чуйте в звуковия файл.