Посоки

Новина

AI артистите катерят еърплей чартове в Щатите 

вторник, 18 ноември 2025, 10:07

AI артистите катерят еърплей чартове в Щатите 

СНИМКА: Pixabay

Размер на шрифта

Може да се каже, че дебатът „за“ или „против“ творчество създадено с или с помощта на Изкуствен интелект е на път да се изчерпа и да бъде изместен от по-съдържателни дискусии за това какво да правим сега, когато разкази, песни и видеоклипове направени от AI са част от ежедневната ни консумация онлайн.
Песента How Was I Supposed To Know се записа в историята като направи артистът зад нея Xania Monet първият AI артист, който дебютира в еърплей чарт на Billboard. Песента първо привлече вниманието като стана вайръл в социални мрежи, които пренесоха популярността в стриймиинг платформите и от там в ефира.
Зад Monet стои базираната в Мисисипи текстописка Telisha "Nikki" Jones. Тя пише 90 процента от текстовете си сама, вдъхновява се от истории на приятели и общността си и използва приложението Suno за създаване на самите песни.
През Септември започна да се говори за нея след като тя дебютира в различни класации на Billboard – в чарта за госпъл с Let Go, Let Go, където се изкачи до номер три и с How Was I Supposed To Know, с която пикира на номер 20 в Hot R&B Songs и която я превърна в първия AI артист влязъл в еърплей чарт на Billboard (Adult R&B Airplay). Monet сключи и договор с Hallwood Media за милиони с потенциал за печелене от авторски права. По изчисления на Billboard от по-рано този месец пет от песните и са генерирали 52 хиляди долара за период от само два месеца.
Според американското авторско право музика или каквато и да е творба създадена изцяло от машини не може да бъде обект на авторско право. Останалото е обект на интерпретация и е възможно ако творбата е отчасти създаден от човек да бъде защитена от авторското право.
С нарастването на популярността се разрази и дебат, горещ дебат за и против като сред най-върлите опоненти са SZA и Kehlani.
Без конкретно да споменава Моне Kehlani кометира, че нещата са излезли доста извън контрол „Има AI арендби артист, който току що сключи договор за милиони и човекът (зад проекта) не е свършил никаква работа.....” Kehlani oще каза, че AI има способността да създава цели песни от нищото без създателите да отбелязват, да дават кредит на безкрайните защитени от авторски права творби, с които са тренирани тези системи. Мениджърът на Monet подчерта, че текстовете на клиента му са оригинални. Но това не успокои Kehlani: „Няма нещо и някой на тази планета би успял някога да оправдае AI пред мен.“ "Не го уважавам".
SZA пък направо категорично заяви, че мрази AI.
Monet не e единственият AI проект. Сред другите примери са рок проектът Unbound Music, който е представен като комбинация от човешка креативност и изкуствен интелект, блус проектът Enlly Blue и християнския проект Juno Skye - примери с над един милион стрийма, в някои случаи над пет милиона. През изминалите няколко месеца поне шест AI или спомогнати от AI тракове са се появили в различни класации на Billboard и то става дума за какви ли не жанрове – от госпъл до рок и кънтри.
Популярността расте. Хората слушат, използват подобна музика за саундтрак на клипчета в TikTok и също така я свалят. С тези нови тенденции се задават и нови притеснения. Задават се етични въпроси. От една страна има инди лейбъли, които са категорични, че никога не биха сключили договор с AI артист, защото поемат ангажимент към творци хора. За тях идеята за поет, който в домашни условия натиска някакви копчета за правене не песен е пагубна. Откъде накъде такъв артист може състезава с работещи усърдно, потящи се човеци? В никакъв случай, биха казали те.
При случая с Monet едно от опасенията е, че артистът зад този проект казава, че използвала Suno за направата на песните. Именно Suno и една друга подобна фирма Udio от лятото на 2023 са обект на съдебен иск от мейджъри с обвинения в нарушаване на авторското право “ от почти невъобразим мащаб.“ В заведеното дело се посочва, че компаните „нелегално“ са копирали записи на лейбълите да „тренират своите AI модели да генерират музика, която може да насити пазара с генерирано от машини съдържание.“ Това води до призиви лейбълите, които сключват договори за хибридни проекти да показват отговорно поведение, че уважават международното авторско право и търсят гаранции за отговорно трениране на тези системи, което изключва използване на песни без съгласието на авторите. За подобно етично отношение пред Billboard говори и Meng Ru Kuok от Caldecott Music Group, компания, чиято дейност е на кръстопътя между AI и музика:
"Ако приготвяш ястие за някого, но правиш това с открадната храна е нещо различно от това да отидеш до супера, да купиш храна и да я сготвиш."
В своя защита компаниите в съдебния спор казват, че процесът по трениране на AI системите попада в категорията на т.нар. “fair use” или разрешена от закона употреба при която се получава нов продукт без да се нарушават правата на оригиналния източник използван за трениране. От там също смятат, че подобни съдебни дела могат да доведат до спиране на процеса на иновация.
В крайна сметка какво се случва в момента? В петък Billboard констатира „AI артистите може и да са в класациите, но те не са чак толкова популярни...за сега.“ В статия изданието дава пример с Xania Monet, която е в класациите, но в чарт, който взема предвид общ стрийминг и продажби в различни жанрове Monet е едва на 927-ма позиция, което я прави горе-долу на нивото на Cyndi Lauper и French Montana, които обаче в момента нямат актуални сингли и не се радват на вайръл моменти онлайн.
Информация на Младен Петков за рубриката на БНР "Американски честоти".