Автор:
Венета Николова
Новина
петък 19 декември 2025 09:05
петък, 19 декември 2025, 09:05
СНИМКА: visitbulgaria.com
Размер на шрифта
Стабилност, лек ръст, но и чувствителност към всеки външен трус очертават картината на българския туризъм през отиващата си 2025-та. Все още нямаме окончателните годишни данни за сектора. Но браншът отчита една спокойна и успешна година на фона на политическите турболенции и въпросителните около присъединяването ни в Еврозоната. Според експерта по туризъм Константин Занков, ръстовете в сектора варират много – от 2% до 15%. Но тези числа трябва да се разглеждат внимателно:
"Някои дестинации имат и 10-15% ръст. Когато погледнем Шабла, Белоградчик– те могат да има и големи ръстове. Обаче, като погледнем големите леглови бази примерно в София, Пловдив, Варна, Бургас – там не е нещо, кой знае какво. Най-добре се представиха СПА дестинациите. Те успяха да поддържат висока заетост през цялата година. Зимните курорти, които бяха отворени и през лятото – също. Като ръст на приходите можем да говорим за около 5%, но всичко зависи как се чете тази статистика."
СНИМКА: visitbulgaria.com
Проблем остава сезонността на сектора, въпреки промените в климата и удължения летен период. Константин Занков посочва, че ранното затваряне на хотели и заведения по Черноморието ги лишава от техния реален потенциал:
"Септември е много хубав период за море и аз също ходя тогава – времето в хубаво, цените са по приемливи, качеството е по-високо, обаче много дестинации са обезлюдени. След 6 - 7-ми септември масово заведенията и атракционите затварят и човек почива на едно място, където трябва само да нощува и да се храни в хотела, без да може да разчита на други изживявания. Но хотелите, които имат някакви спа атракции се представят много добре. Обаче няма комуникация на бизнеса с държавата, с общината – да започнат заедно да развиват продукта. Спокойно можем да работим до средата на октомври, да се правят събития, фестивали, но много предприемачи си карат по инерция."
СНИМКА: visitbulgaria.com
На северното Черноморие картината е умерено позитивна. Кметът на Община Шабла Мариан Жечев описва сезон, в който ръстът е устойчив, макар и не голям. А профилът на туристите през 2025-та остава непроменен – основно индивидуални летовници, които предпочитат самостоятелно организираната почивка.
"Като разглеждаме сезоните един след друг, може би се запазва градацията на увеличение на броя туристи и на броя нощувки, регистрирани в системата ни за туристическа информация с около 5 %. Разбира се, предвид голямата конкуренция с Гърция и ограниченията на някои северни пазари като Украйна и Русия, сезонът все пак се оказа успешен. А частично загубите бяха компенсирани от туристи от Молдова, но основно разчитахме на българските и румънските туристи."
СНИМКА: pamporovo.me
От гледна точка на организирания туризъм, 2025 г. се оценява като много успешна. Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм" отчита, че бизнесът е работил добре, но не крие и предизвикателствата, с които са се сблъскали туроператорите:
"Знаете, че войната на Русия с Украйна ни оказва голямо влияние. Имахме забрани тази година за осъществяване на екскурзии до Русия, а проблемът със Суецкия канал блокира пътуванията до и от Израел и Йордания. За нас обаче най-сложните проблеми остават именно тези, свързани с политическите и икономическите сътресения или природните бедствия, с които трудно се справяме и оказват пряко влияние върху туристическите пакети и планирането на бизнеса."
СНИМКА: pamporovo.me
През 2025 г. браншът отново се изправи пред познатия набор спънки– липса на кадри, инфлация, политически трусове и несигурност... Според Константин Занков въвеждането на еврото от 1 януари крие риск доставчиците да повишат базовите услуги и това автоматично да се пренесе върху крайния туристически продукт. В допълнение, бизнесът чака яснота относно бюджета за 2026 г. и правилата, по които ще работи в следващите месеци:
Константин Занков
СНИМКА: Иван Гергов
"Това важи за всеки бизнес като цяло - регулациите със СУПТО (б.р. държавен софтуерен контрол върху продажбите) и неща, като осигуровки, данъчна политика... Тази неяснота притеснява всеки един бизнес, в т.ч. и туризма. В момента това не се отразява силно върху търсенето от страна на туристите, няма видим спад, но притеснява предприемача, който планира приходите и разходите си много детайлно, за да знае как да си направи сметката" – посочи в заключение Константин Занков.
По публикацията работи: Eргюл Байрактарова