От 1 декември 2023 г. малкият ринг на София става недостъпен за старите автомобили

четвъртък, 30 ноември 2023, 14:59

От 1 декември 2023 г. малкият ринг на София става недостъпен за старите автомобили

Размер на шрифта

От 1 декември 2023 г. влиза в сила нискоемисионна зона в центъра на София, която ще продължи до 28 февруари 2024 г. Тя ще важи за автомобили от най-замърсяваща категория 1. Това ще се случи на няколко етапа. Първият етап на въвеждането ще е т. нар. малък ринг между между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница" до Сточна гара. На кръстовищата, където се влиза в малкия ринг, трябва да има указателни знаци, табели и електронни табла на български и английски език. Големият ринг обхваща широкия център на София – територията, заключена между булевардите "Сливница", "Данаил Николаев", "Ситняково", "П. К. Яворов", ул. "Атанас Дуков", бул. "Х. Ибсен", бул. "П. Ю. Тодоров", бул. "И. Е. Гешов" и бул. "Константин Величков", но и бул. "Михай Еминеску", бул. "Никола Й. Вапцаров", ул. "Люба Величкова" и ул. "Сребърна". Там ограниченията влизат в сила от 1 декември 2025 г., когато ще се забрани влизането на коли с категория 1. Две години след това, от декември 2027 г., на територията на големия ринг няма да могат да влизат и автомобили, категория 2. В месеците, в които ще е в сила забраната има най-силно замърсяване с фини прахови частици. Подробности по темата разказа арх. Елица Панайотова, координатор на проекта "Зелена София" на Столичната община.
По думите й е важно всички да осъзнаем, че чистотата на въздуха не е нещо абстрактно, а е свързано с нашето здраве и София за съжаление е един от най-мръсните градове в ЕС. Това е свързано с неудобства, които всички ние трябва да поемем, защото те са свързани с нашето здраве. Автомобилите са вторият по големина замърсител след битовото отопление. Мярката цели да започне да ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили, които са над 25 години.
"Бензинови с първа регистрация преди 1996 г. и дизелови с първа регистрация преди 2002 година. Центърът на града е най-натоварената пешеходна зона в София, а пешеходците и децата са най-потърпевши и най-директно изложени на това замърсяване от ауспусите на колите. Ако погледнем от тази перспектива, наистина тази зона не е ограничаваща, защото извън тези три месеца замърсяването продължава. Тези три месеца са една много съобразена първа стъпка за налагане на това ограничение", посочи арх. Панайотова.
Тя допълни, че живущите, както и хората с увреждания са изключени от ограничението. Относно контрола при годишните технически прегледи заяви, че първа екокатегория може да получи и по-нов автомобил, ако той е с демонтиран катализатор, или не е в добро техническо състояние.
"Преди няколко години ние направихме измерване в реални условия по улиците и булевардите на София на емисиите на автомобилите в движение. Това, което установихме е, че около 5-6% от измерените 20 хиляди автомобила допринасят за 70% от замърсяването", отбеляза арх. Панайотова. И допълни:
"Камерите, които са поставени на малкия ринг заснемат регистрационните номера на колите и след това сравняват в базата данни за съответната еко категория".
Една от препоръките е нискоемисионната зона да стане целогодишна, а друга препоръка е тя да се разширява. Лондон е първият европейски град, в който е въведена такава зона още през 2006 година. София е тринадесетият по големина в Европа град, като мерките са свързани с това, да се намали използването на индивидуалния автомобил. Ограничителната мярка е част от мисията на ЕС за 100 неутрални по отношение на климата градове до 2030 година.
Арх. Панайотова заяви, че това би могло да се случи в този срок, но всичко е въпрос на добро планиране не само на мерките, но и на ресурсите.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.