Историята оживява - Родопската теснолинейка, глава първа и втора

събота, 15 ноември 2025, 13:00

Кристиан Ваклинов

Кристиан Ваклинов

СНИМКА: Радио София

Размер на шрифта

Хиляди българи преди четвърт век се обединяват в искането си да остане Родопската теснолинейка. Преди 11 години едно тогава 20-годишно момче, Кристиан Ваклинов успява и вече сме в навечерието на излизането на книгата му, посветена на Родопската теснолинейка. Ето го пред микрофона на фена на теснолинейката и автор на поредицата Боян Бочев:
"На 1 август 1926 е тържественото откриване на Родопската теснолинейка. Но от декември 1945 тръгва последният участък, Банско-Добринище, крайната гара."
Идеята на книгата е историята на съоръжението и заобикалящият го свят. Информацията досега не бе лесна за събиране. Имаше частична, но не в детайл, нищо за историята на гарите и спирките, да не говорим за огромния обем товарна дейност. Не съм написал книга, съставил съм я, придържайки се 100% към фактите.
Най-важното за мен са живите свидетелства. Историите им не бяха разказани никому. Иначе техническите подробности са намираеми. Но основно са спомените в книгата на създателя на теснолинейката, инж. Митов. Най-хубавите години от живота му - личност, каквато липсва в днешно време."
Самият инж.Стоян Митов е бил герой на наши предишни предавания. Още за Родопската теснолинейка от страниците на в."Гардиън" - в горния звуков файл, където разказваме и за периодите в развитието ѝ.
Във втората част продължава разказа за развитието на теснолинейката и за изготвянето на книгата. Но преди това кратък преглед на състоянието на теснолинейните ЖП линии в България и негативното отражение на затварянето на голяма част от нея. Как се спасява Родопската теснолинейка и кой е първият радетел за изваждането ѝ от списъка за затваряне?
Кристиан Ваклинов не желае да бъде цитиран като "спасител", разказва и за филма на БНТ от началото на века. "Не се обсъжда светлото бъдеще, а въобще ще има ли бъдеще теснолинейката" - спомня си за "глътката въздух" от 2014 до 2015, неудобните разписания и спирането на вечерния влак.
"Факт е, че каквото и да не прави държавата, туристите остават впечатлени не само от природните забележителности, но и от вложения труд в теснолинейката."
Ще стане ли истинска туристическа дестинация теснолинейката и достатъчно ли е, че всеки ден по нея пътуват стотици туристи, както и още подробности за книгата - в звуковия файл тук:

По публикацията работи: Емил Александров