Цената на Коледната еуфория или защо купуваме повече отколкото ни е нужно?

вторник, 23 декември 2025, 14:56

Цената на Коледната еуфория или защо купуваме повече отколкото ни е нужно?

СНИМКА: Архив

Размер на шрифта

Декември е месец, който традиционно се свързва с празници, равносметка, но и много покупки. Как празничната консумация влияе на поведението ни, бюджета, околната среда и на климата? На този въпрос отговаря социалният и културен антрополог Елица Капушева в своя статия в платформата Климатека.

 

Тя обръща внимание на няколко основни неща – на свръхконсумацията, която ни въвлича в кръг от псевдо-нужди и нормализира идеята, че трябва да купуваме все повече и по-често. Според Елица Капушева празниците са най-благодатният период за стимулиране на свръх покупки, въпреки растящите усилия за устойчиви алтернативи. Дори хора със силно "зелено" мислене се поддават на предпразничната реклама, заради психологически и социални механизми.

 

"Празниците са много благодатна почва. Те предпоставят, че ще има специални блюда. Празниците обикновено са свързани с различни символни предмети и с подаряването на подаръци. Това е една от причините, покрай празници, не само Коледа и Нова година, но мисля, че Коледа и Нова година са най-силният момент, в който има много рязък скок в продажбите и съответно в нашите нагласи, затова е "нормално" да купуваме, за да бъде празникът ни наистина пълноценен", обясни пред Радио София Капушева.

 

В своята статия тя отбелязва, че блясъкът на празниците прикрива един от периодите с най-много нерециклируеми отпадъци и екологично натоварване.

 

"Единият аспект е свързан с разхищението на храна, тъй като купуваме много повече храна за празничната трапеза и е много по-възможно да останат количества, с които не можем да се справим или не знаем какво да правим. Другият аспект отново е свързан с отпадъци, но този път от типа на опаковки, подаръчна хартия, които са трудно рециклируеми. Освен тях се наблюдават много големи количества на електронен отпадък – коледни лампички и светещи украшения, които са с много кратък жизнен цикъл", посочи Елица Капушева.

 

Свръхконсумацията не се изчерпва само с това, казва тя. Според нея, освен че се променят представите ни за нужди и желания, свръхконсумацията има и много по-материално измерение — върху изчерпаемите ресурси, околната среда и климата.

 

Елица Капушева приканва за по-устойчиво потребление по време на празниците и препоръчва да се замислим какво купуваме, защо го купуваме и дали имаме нужда от тези неща. Тя съветва да пазаруваме с предварително подготвен списък, което може да ни спаси от импулсивни покупки и да говорим свободно с хората около нас за това какви подаръци наистина биха използвали.

 

Подробности можете да чуете в разговора на Елена Пъневска с Елица Капушева.