Новина
четвъртък 4 декември 2025 08:56
четвъртък, 4 декември 2025, 08:56
социални мрежи
СНИМКА: БТА
Размер на шрифта
Европейският парламент обсъжда ограничения за ползването на социалните медии за деца под 16 години и забрана на пристрастяващите практики. Георги Еленков – директор „Политики за децата“ в Националната мрежа за децата и от Центъра за безопасен интернет коментира, че една забрана лесно може да бъде заобиколена или да не се спазва от децата или да се обърнат към други социални мрежи, които не сме им забранили изрично. Като освен социалните мрежи остават опасностите от платформите за хазарт и за залози, порнографски и пиратски сайтове.
„Вредно съдържание има и от инфлуенсъри, в платформите за игри също има много похитители“, казва Георги Еленков и дава пример, че международна организация е изчислила средно 19 секунди на един сексуален посегател онлайн да създаде доверителна връзка с дете-жертва в платформа за онлайн игра.
Той смята, че е необходимо да има обучение по дигитално-медийна грамотност, която за залегне в учебните планове. Според него децата трябва да знаят всички форми на всички разнообразни форми на посегателства онлайн. Да го познават и да знаят как да се предпазят от подобни опасности.
„Уви данните на Евростат показват, че в България само 58% от децата и младежите на възраст между 16 и 24 години имат базисни дигитално-медийни познания, докато на европейско ниво средния процент е 80%. Трябва да се развиват от най-ранна възраст дигитално-медийни умения. Казвам и медийни, защото е важно децата да осъзнават, че срещу демократичните общества в Европа се води много активна, хибридна, дезинформационна война. Трябва да знаят какво е манипулативно съдържание, разбира се без да им казваме какво да мислят, да им дадем един компас, чрез който да се ориентират как да мислят“, обяснява Еленков.
Според него въвеждането само на забрана за влизане в социалните мрежи няма да е ефективна.
„Нашите опасения са, че една гола забрана няма да обезпечи сигурността на нашите деца. В повечето европейски държави този дебат е съпроводен с и от диалог какви мерки да се развият на национално и училищно ниво така че децата да имат знанията и уменията да навигират информационния хаос. Да бъдат дигитални граждани, да знаят как сами да се пазят, когато някой ги тормози и преследва онлайн да знаят към кого да се обърнат“, казва Георги Еленков.
По публикацията работи: Иван Славов