80 години теснолинейка Септември - Добринище

понеделник, 8 декември 2025, 15:15

Теснолинеен локомотив

Теснолинеен локомотив

СНИМКА: Express Service

Размер на шрифта

На 9 декември 1945 година е открита и последната отсечка от Родопската теснолинейка с дължина 6 километра. Тя свързва гарите Банско и Добринище. Така вече 80 години теснолинейните релси са връзката между Пазарджишкото поле и долината на Марица с минерални води на китното градче Добринище. 80 години история за пътувания, спомени, хора, милиони свързани човешки съдби от всички краища. Днес теснолинейката Септември - Добринище е популярна по целия свят, но имаше времена, в които се говореше за нейното закриване. В някакъв момент по трасето не се движеха влакове, а пътниците бяха превозвани с автобуси. Защото локомотивите постоянно бяха повредени.

Преди няколко години, за да излязат от безизходицата, от БДЖ обявяват обществена поръчка за ремонт и модернизация на два локомотива. Тя е спечелена от единствения участник. Заводът за ремонт на локомотиви от Русе "Express Service". Екипът се захваща за работа. И започва да се изправя пред всякакви трудности, разказва заместник-управителят Цветелин Колев.

"В началото беше много трудна самата логистика на локомотивите. Модернизацията им в депата на БДЖ невъзможна. И за това трябваше локомотивите физически да стигнат до Русе."

Тези теснолинейни локомотиви, произведени навремето в Румъния, не могат да се движат по останалата част от железопътната мрежа. Необходим е специален вагон-платформа.

"И малкият локомотив е бил натоварен на този вагон. Но рампата е била унищожена при един от ремонтите на гара Септември." 

Тогава от завода решават да възстановят жп рампата за товарене на теснолинейни локомотиви на гара Септември. За което е разработен напълно нов проект.

"На практика ние изградихме над 100 метра чисто нов теснолинеен железен път, за да ремонтираме рампата." 

Сами изработват и траверсите. По този начин двата повредени локомотива достигат до рампата. От Пловдив вземат специализиран платформен вагон без стени.

"БДЖ имат собствен такъв вагон. С него последно са изнасяли теснопътни локомотиви към Аржентина преди, може би, 20 години."

Тук се появява следващият проблем – транпортирането на повредените локомотиви до завода в Русе, припомня си операцията Цветелин Колев. За да успеят – проектират и укрепването им върху вагона. И в завода уставовяват, че локомотивите са в много лошо техническо състояние. Решават напълно да ги обновят.

"Решихме направо да изградим нов локомотив. Като от стария на теснолинейката остана само рамата."

Сменени са всички компоненти и системи. Двигагелите също.

В момента двата локомотива са в движение. Вече имат по 10 000 мото часа и са в ежедневна експлоатация.

Във връзка с 80-годишнината на 9 декември във влак "Родопи" ще бъде празник. Също така предстои 7-мата традиционна инициатива "Коледно вълшебство по теснолинейката". Тя ще бъде в последната неделя преди Коледа – 21 декември 2025 година. Разбира се, Дядо Коледа и Снежанка вече имат билети за влака, който заминава от гара Септември в 08:55 часа и преминава през Велинград, Якоруда, Разлог и Банско, преди да пристигне в Добринище в 13:20 часа.

Снимките са на Express Service и са използвани с изричното им разрешение.