Новини

Новина

Ще им ли нов импулс в строителството на магистралния път от Видин

сряда, 26 ноември 2025, 15:18

магистрален път Видин Ботевград

магистрален път Видин Ботевград

СНИМКА: Радио ВИДИН

Размер на шрифта

Забавеното строителство на скоростния път Видин - София стана повод за реакция от страна на Общинския съвет във Видин, депутати от региона и граждански организации. В декларация на местния парламент бе изразено несъгласието на властта и гражданското общество във Видин с водената държавна политика по отношение на Северозападния регион като цяло. Съдържанието на декларацията бе представена на последното заседание на местния парламент от кмета на Видин Цветан Ценков. 

Преди дни народният представител от Видин от ГЕРБ-СДС Росица Кирова, отправи запитване, свързано с политиката по отношение на Северозападна България. Това се случи по време на Заседание на постоянната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление към НС. 

"Каква е политиката по отношение на Северозападна България. Става въпрос за проекти, които са свързани с модернизацията на път Е79 и участъците по трасето, които са свързани с Мездра-Ботевград или пък Видин-Ботевград, участъците около Ружинци, Бела... Каква е идеята когато започнем един такъв обект и сме заложили политика да развием региона, да намалим по такъв начин драстично средствата? Предполагам, че вие имате някакво обяснение, ние водихме неформален разговор в края на миналата комисия и вие ми обяснихте, че има очакване тези средства евентуално да бъдат увеличени... За този регион е изключително важна тази инфраструктура, смисълът би трябвало да бъде той да бъде завършен и то да бъде завършен в обозрими срокове..." 

В отговор министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, увери, че правителството ще направи всичко необходимо за да се случат инфраструктурните проекти, в най-кратък срок: 

"Мога да кажа, че приоритетите на това правителство е да се довърши пътната мрежа, която е започната в посока Видин... Права сте не се работи, по причини, които ако искате г-н Вълчев може да ви каже в хронология като председател на УС на АПИ. Да, не са достатъчно средствата, аз мисля, че през годината ще могат да се направят други промени и трансфери по бюджета, за да се насочат в тази посока. Вие сами видяхте, че в началото на мандата почти всички усилия бяха насочени там и в момента имаме проходимост в един от най-важните участъци. Имаме един лот пуснат, въведен в експлоатация... Имаме така информация от АПИ, че пътният възел на Ботевград ще бъде в голяма степен на завършеност до края на годината... Това е един от основните приоритети, както и "Хемус", казал съм го много пъти, казвам го и сега, че за да съществува Северна България, да може да се развива икономически, тази свързаност е жизнено необходима. Аз съм убеден, че това правителство ще положи всичко необходимо, за да случат тези обекти, в най-краткия срок."

Междувременно в началото на седмицата народният представител от Видин Любен Иванов внесе предложение за осигуряване на допълнителни средства в размер на почти 60 млн. евро за пътя Видин - Ботевград. За Радио ВИДИН депутатът от коалицията "Продължаваме промяната" - Демократична България коментира, че предложението е средствата да се осигурят чрез пренареждане на капиталовите разходи в бюджета за 2026 г., без допълнителен дефицит или дълг: 

"В държавния бюджет за 2026 г. са предвидени 80 млн. общо за цялата магистрала. Тези пари са крайно недостатъчни, защото, за да може магистралата 2026 г. да върви по индикативния график са необходими малко над 800 млн.. Предложението е да се намалят парите за около 30 други многогодишни проекта на висока стойност и да бъдат пренасочени за магистралата Видин-Ботевград, в участъка от Видин до пътен възел Макреш, в размер на 59 млн. евро."

Днес от гражданско обединение "Единни за промяна" представиха информация за напредъка на инфраструктурните проекти за тунел под "Петрохан" и скоростния път Видин-Ботевград. Емил Трифонов от организацията коментира, че 450 млн. евро ще бъдат пренасочени за скоростния път Видин - Ботевград:

"Искам да подчертая, че г-жа Росица Кирова, като народен представител от квотата на "Единни за промяна", с подкрепата на Николай Нанков, председател на регионалната комисия, двамата са намерили начин да прехвърлят от европейски средства близо 900 млн. евро, да бъдат прехвърлени за построяването на автомагистрала "Хемус" и довършването на магистралния път Видин-София, което означава, че 450 млн. евро ще отидат за нашия път от Видин до София."

Представители на "Единни за промяна" са присъствали на експертния технико - икономически съвет в пътната агенция, където са обсъдени изготвените три варианта за трасе Монтана-София с тунел под Петрохан, обясни Светлана Стойкова от обединението и подчерта тяхната ангажираност по темата:

"Ние от гражданското сдружение не сме спирали нито за момент да сме ангажирани по темата за тунел под "Петрохан" и магистралата от Видин до София... "Единни за промяна" официално бяха поканени вчера на експертен технико - икономически съвет в АПИ, като заинтересована страна разбира се. На предходния съвет... бе възприет моделът по наше искане, тунелът да бъде с две тръби, с две ленти в посока и е много важно за нас, че и трите предложения, които е дала фирмата са с такъв път Г-23 и това е взето под внимание...  Можем да обобщим на кратко, от трите предложения най-приемливият е този, който е от 10 км и на практика се получава, че входът на тунела е на кота 807 м. Изходът на тунела съответно на 1028 и се предвижда да има надлъжен наклон на трасето в тунела около 2 %..."

От "Единни за промяна" изразиха надежда до края на 2027 г. и началото на 2028 г. участъците от магистралния път Видин – Монтана и Мездра – Ботевград да бъдат готови.