Автор:
Йорданка Петрова
понеделник 22 декември 2025 14:28
понеделник, 22 декември 2025, 14:28
Автобусен транспорт
СНИМКА: Радио Видин
Размер на шрифта
Новият Закон за обществения транспорт е публикуван на Портала за обществени консултации. С него за първи път се създава цялостна правна рамка за планиране, управление, възлагане, финансиране, цифровизация и контрол на обществения транспорт. Така България прави крачка към европейския модел на единна транспортна система, която осигурява удобни връзки между всички видове транспорт, посочват вносителите от Министерството на транспорта.
Законът предвижда редица промени- една от тях е поне три транспортни връзки дневно за всяко населено място, друга- превоз по заявка.
"В по-далечните села в седмицата по един ден или по два- петък и понеделник пускат автобус... Това може да се случи със заявка, еднократно може да стане... Добре ще бъде, разбира се, при нас само два пъти има автобус... Примерно в Бело поле, там няма автобуси, само за учениците... На косъм бяхме да останем без автобус. И сега две от селата, които ние пътуваме, ние сме в Каленик, Цар Петрово и Тополовец имат само два дена- понеделник и петък автобуси. През другото време нито един автобус не влиза там", заявиха граждани.
На срещата с общините министърът на транспорта Гроздан Караджов е отчел, че у нас 738 населени места нямат нито автобус, нито влак. Още 601 населени места са с неадекватно обслужване - разписания само на хартия, нередовни линии и липса на връзки. Едва 61 населени места в България имат адекватно транспортно обслужване.
Село Старопатица е част от община Кула. И въпреки, че е с над 200 жители, автобус не пътува, разбрахме от кмета Николай Николов:
"Има активен договор с фирмата превозвач, която от 1 януари 2025 година отказа да изпълнява договора. И той е активен до април месец 2026 година. Общината сме уведомили многократно, но така и не достигнаха договорка с фирмата изпълнител да си възстанови линията. Договорът не е прекратен и затова не може да се пусне нова поръчка за нова фирма."
Колко са населените места без транспорт- автобус или влак, какви са причините и могат ли да бъдат стимулирани автобусните превозвачи, попитахме Областна администрация- Видин, в която администрация има Комисия за обсъждане на предложения за промени в маршрутните разписания на автобусните линии от Областна транспортна схема - Видин. Оттам ни отговориха, че:
"Актуална информация за транспортното обслужване на населените места е налична в съответните общини, предвид факта, че кметовете на общини са възложители на маршрутните разписания, утвърдени в републиканската, областната и общинските транспортни схеми. В правомощията на кметовете на общини е и да предлагат промени в съществуващите разписания с цел тяхната оптимизация. В Областна администрация Видин е налична частична информация, предоставена от някои общини за възложените маршрутни разписания от Областната транспортна схема.
Съгласно предоставена от община Белоградчик информация са възложени общо 3 маршрутни разписания от Областната транспортна схема, с които са обхванати 3 населени места от община Белоградчик, едно населено място от община Димово и едно от община Видин.
Съгласно предоставена от община Брегово информация са възложени общо 12 маршрутни разписания от Областната транспортна схема, с които са обхванати 10 населени места от община Брегово и две населени места от община Видин.
Съгласно предоставена от община Кула информация са възложени общо 9 маршрутни разписания от Областната транспортна схема, с които са обхванати 2 населени места от община Кула, едно населено място от община Бойница и три населени места от община Видин.
От останалите общини на територията на област Видин в Областна администрация Видин не е постъпвала информация за възложени разписания от Областната транспортна схема.
Вследствие на задълбочаващите се негативни демографски процеси и силно намаления пътникопоток в област Видин, общините на територията на областта срещат все по-големи затруднения за осигуряване на автобусен транспорт по утвърдените маршрутни разписания от областната и общинските транспортни схеми. Лицензираните превозвачи не проявяват интерес да участват в процедурите за възлагане на превозите поради факта, че са нерентабилни. Причините за това са големите разходи, които превозвачите се налага да правят за осъществяването на възложените им превози и на практика да работят на загуба. Като причина може да се посочи и лошото състояние на някои пътища от републиканската и общинската пътна мрежа.
На този етап решение на проблема с липсващия автобусен транспорт би било увеличаване на средствата за субсидиране и гарантиране на цялостното покриване на нетните загуби на превозвачите. През месец ноември от Министерство на транспорта и съобщенията е представен за обществено обсъждане проект на нов Закон за обществения транспорт. С този закон се въвежда национална транспортна схема, единен електронен билет, ясни правила за възлагане и финансиране на обществените превози, и стандарти за качество. Предвижда се Националната транспортна схема да осигурява поне три транспортни връзки дневно за всяко населено място."
Община Белоградчик е разкрила нова линия, която обслужва част от селата в общината, по Стакевското поречие и част от селата в съседната община Чупрене. И там живеят хора и ние правим всички възможно те да имат достъп до Белоградчик, каза кметът Боян Минков. Общината финансира всичко със собствени средства.
"Много е трудно, първо по финансови причини, защото ние си финансираме всичко сами, със собствени средства, след това е трудно заради липсата на шофьори, не могат да се намерят шофьори... И третото, може би най- важно нещо, че в тези автобуси се оказа, в голяма част от тях, че не пътува никой", каза кметът Боян Минков.
Затова и три транспортни връзки дневно не е възможно да се случи, ако общините трябва да плащат, смята кметът на Белоградчик.
Становище по новия Закон за обществения транспорт има Конфедерацията на автобусните превозвачи. Присъствали са и на срещите с експерти от министерството на транспорта при обсъждане на промените и предложенията. Законът има добра идея, но не е добре на равен, каза председателят на Конфедерацията Магдалена Милтенова и посочи какви забележки имат, свързани с новите предложения:
"Например, колегите имат много сериозни притеснения относно така наречения търговски превоз, който спокойно би могъл да дублира редовните автобусни линии... Освен това не е ясно как този транспорт ще се прилага при линиите, които подлежат да субсидиране, защото не може държавата от една страна да плаща субсидии за тези автобусни линии, а пък от друга страна да имаме търговски превоз, който реално да генерира приходи за сметка на субсидиите от държавния бюджет. Много притеснителен е текстът за превозите по заявка."
Предложението е, ако е допустимо да има такъв вид превоз, да бъде ограничен само до населени места до максимум 50 човека, където има такава необходимост. Трябва да има и ясни критерии- колко пъти на ден може да има превоз по заявка, кой ще го плаща, самият пътник ще плаща би, как ще бъде формирана цената. Целта на закона е да бъде полезен за пътника, но за да има пътник, първо трябва да осигурим транспорта услуга, допълни Магдалена Милтенова.
Новият Закон за обществения транспорт въвежда единен електронен билет, координирани разписания и транспорт до всяко населено място. На дискусиите за обсъждане на предложенията присъства и Петър Захариев- председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Това е закон, който е по инициатива на Европейския съюз и трябва да бъде унифицираната нашата транспортна система за превоз на пътници с европейската. Като начинание е добро за уеднаквяване, тъй като сме част от Европейския съюз, но на практика не всичко е изпипано и пригодно за българската реалност, каза Петър Захариев.
"Тук има основни проблеми, които на този етап са неприложими, поне в смисъла и съгласно текстовете на отделни точки. Аз няма да ги цитирам, точки, параграфи, алинеи и така нататъка, защото това нищо няма да говори на слушателите на радиото, но онова, което касае българските потребители са няколко основни неща. Например, транспорт или превоз по заявка. В регламент 1370 е записано, че тука този текст касае таксиметрови автомобили, леки автомобили и други превозни средства, които осигуряват превоз до малки населени места. В нашия случай ние се опитваме да адаптираме този текст в сферата на автобусния превоз. Това не може да стане, неприложимо е и съответно ще бъде коригирано. Защото немислимо е двама-трима човека от населено място хикс на границата или където и да било, да се обадят на превозвача, съгласно сключените му договори с общината или който да е друг принципал и да си поръчат да дойде, примерно в 10 часа автобус, да ги вземе трима човека и да ги закара до областния център Видин. Абсурд. Това не е смисълът и на европейския закон и текст, няма да бъде и в българския закон. Това ще бъде променено. Другото което е- цели се осигуряване на транспортна свързаност специално на малки и обезлюдени населени места три пъти на ден, което като идея е супер. Ние отдавна се опитваме да го направим, местни кметове го правят там, където вече не става, защото не е търговска дейност, а превозът на хората с автобуси е социална дейност и тя се поръчва и плаща от съответно общината или държавата. В случая това няма да може напълно да се реализира, защото това означава скачане на бюджета за субсидии в пъти", обясни Петър Захариев- председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи.
До 16 януари ще продължат обсъжданията на новия Закон за обществения транспорт.
Цялата тема може да чуете в звуковия файл.