Ειδήσεις
Διαδηλώσεις κατά της πυρπόλησης των βουλγάρικων αυτοκινήτων στα Σκόπια
Σάββατο 20 Ιουνίου 2026 06:05
Σάββατο, 20 Ιουνίου 2026, 06:05
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: BGNES
Μέγεθος γραμματοσειράς
Μετά την πυρπόληση των δυο διπλωματικών αυτοκινήτων της βουλγάρικης πρεσβείας στα Σκόπια ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας, Ρούμεν Ράντεβ, σχολίασε ότι η Β.Μακεδονία κάνει ότι είναι δυνατόν για να απομακρύνει την ένταξή της στην ΕΕ.
Ο Ράντεβ δήλωσε πως σ’ αυτά τα συμφραζόμενα δεν είναι δυνατόν να συναντηθεί με τον πρωθυπουργό της Β.Μακεδονίας, Χριστιάν Μίτσκοσκι.
«Το πρόβλημα αυτό δεν είναι διακρατικό, είπε ο Ράντεβ. Ο Μίτσκοσκι έχει πρόβλημα με την ΕΕ. Η πολιτική διοίκηση της Β.Μακεδονίας όχι μόνο δεν τιμωρεί τέτοιες πράξεις αλλά στους υπαιτίους δίνονται κίνητρα και τους χρησιμοποιούν για τις προεκλογικές καμπάνιες. Όσο δεν υπάρχουν σαφείς αρχές της κυριαρχίας του νόμου και δεν έχει επιπτώσεις για τους δράστες παρόμοιων αναξιοπρεπών πράξεων δεν έχουμε τι να πούμε με τον κύριο Μίτσκοσι. Η Β.Μακεδονία πρέπει να πείσει την ΕΕ ότι τηρεί τα ανθρώπινα δικαιώματα και μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια όλων των διπλωματικών αντιπροσωπειών στην επικράτειά της. Είναι πολύ ανησυχητικό που παρόμοιες περιπτώσεις μένουν χωρίς επιπτώσεις».
Από την Αντιπροσωπεία της ΕΕ στα Σκόπια ανακοίνωσαν ότι η ΕΕ κατακρίνει τον πυρπολισμό των βουλγάρικων διπλωματικών αυτοκινήτων. Από την Αντιπροσωπεία επικρότησαν τις γρήγορες ενέργειες των βορειομακεδονικών αρχών και την σύλληψη του δράστη.
«Οι υπαίτιοι πρέπει να λογοδοτήσουν, είπαν από την Αντιπροσωπεία της ΕΕ. Ελπίζουμε ο επικοδομητικός διάλογος και η συνεργασία μεταξύ της Σόφιας και των Σκοπίων να συνεχίσουν.
Ο πυρπολισμός καταδικάστηκε και από τις πρεσβείες της Γαλλίας και της Γερμανίας στην Β.Μακεδονία.
Διαδηλωτές με τριαντάφυλλα στο χέρι και πανώ συγκεντρώθηκαν προχθές μπροστά στην πρεσβεία της Β.Μακεδονίας στην Σόφια. Στα πανώ έγραφε «Όχι στο μίσος. Εμείς δεν είμαστε εχθροί». Η διαδήλωση είχε τίτλο «Λουλούδι φιλίας» και οι διαδηλωτές άφησαν τα τριαντάφυλλα στα διπλωματικά αυτοκίνητα της βορειομακεδονικής πρεσβείας.
Αφορμή για το συλλαλητήριο έγινε η πυρπόληση βουλγάρικων διπλωματικών αυτοκινήτων μπροστά στην πρεσβεία μας στην Β.Μακεδονία ενώ οι ντόπιοι αστυνομικοί που ήταν εκεί δεν αντέδρασαν.
«Θέλουμε να δείξουμε τι σημαίνει καλή γειτονία, είπαν κάποιοι από τους διαδηλωτές. Οι ξυλοδαρμοί, η καταστροφή κτηρίων και η πυρπόληση αυτοκινήτων δεν έχουν θέση στην ΕΕ. Καλούμε τους πολιτικούς της Β.Μακεδονίας να σταματήσουν να μπλοκάρουν την ένταξη της χώρας τους στην ΕΕ.»
«Αυτό το τριαντάφυλλο συμβολίζει της αδερφική μας προσέγγιση προς τον λαό της Β.Μακεδονίας, είπε ο Ηλία Στανόεβσκι που ήρθε από τα Σκόπια όπου ζει για να συμμετάσχει στην διαδήλωση. Σοπός μας είναι να δείξουμε στην Β.Μακεδονία ότι δεν είμαστε τυφλοί και ξέρουμε ποιοι είναι οι στόχοι της πολιτικής του πρωθυπουργού της, του Χριστιάν Μίτσκοσκι».
Από τον Σύλλογο «Στρατιώτης του Κουμπέρ» και από το βουλγάρικο Ίδρυμα Μακεδονία δήλωσαν αρχικά ότι την Κυριακή για 2 ώρες θα μπλοκάρουν τους τρεις συνοριακούς σταθμούς της Βουλγαρίας με την Β.Μακεδονία λόγω της συνεχιζόμενης πίεσης επί των Βουλγάρων που ζουν στην γειτονική χώρα.
Σκοπός ήταν με την δράση αυτή, που παρουσιάστηκε ως συντονισμένη με τις βουλγάρικες αρχές, να σταλεί μήνυμα στην κυβέρνηση της Β.Μακεδονίας ότι υπάρχουν άνθρωποι που αντιδρούν στον διωγμό πολιτών με βουλγάρικη αυτοσυνείδηση, σε πυρπολισμούς, επιθέσεις και δίκες κατά Βουλγάρων στην Β.Μακεδονία. Αναφέρθηκαν τα ονόματα της Ίβα Μιχάηλοβα από το Κοτσάνι, του Ντράγκο Κάροβ από το Βέλες και του Λιούπτσο Γκεοργκίεβσκι από την Μπίτολια, που είναι θύματα πιέσεων τους τελευταίους μήνες.
Οι διοργανωτές είπαν ότι η ένταση κορυφώθηκε μετά τον πυρπολισμό στων βουλγάρικων διπλωματικών αυτοκινήτων. Η υπουργός Εξωτερικών όμως, Βελισλάβα Πετρόβα, δήλωσε ότι οι πρωτοβουλίες για μπλοκάρισμα των βουλγαρο-βορειομακεδονικών συνόρων είναι αντιπαραγωγικές και μπορούν να βλάψουν την βουλγάρικη θέση όσον αφορά την Β.Μακεδονία.
«Τέτοιες πρωτοβουλίες δεν συνδέονται με τις ενέργειες της βουλγάρικης κυβέρνησης, είπε εκείνη. Και δεν συμβάλουν για την προστασία του εθνικού συμφέροντος».
Ο πρέσβης της Βουλγαρίας στην Β.Μακεδονία, Ζελιάσκο Ραντούκοβ, ευχαρίστησε τους βουλγάρικους θεσμούς, τις οργανώσεις και τους πολίτες για την υποστήριξη προς την πρεσβεία στις νυν ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες αλλά αλλά επίσης έκανε έκκληση να μην επιτραπεί το μπλοκάρισμα των συνοριακών σταθμών Βουλγαρίας-Β.Μακεδονίας.
«Το εθνικό συμφέρον της Βουλγαρίας απαιτεί η χώρα μας να παραμείνει ανοιχτή προς τους νοτιοδυτικούς γείτονές της, είπε ο πρέσβης. Χρέος μας είναι να ενθαρρύνουμε την πολιτιστική ανταλλαγή, τις σχέσεις μεταξύ των οικογενειών που ζουν από τις δυο πλευρές των συνόρων αλλά και την οικονομική και εμπορική συνεργασία. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να αντιπαρατεθούμε στο μίσος».
Μετά από αυτά τα μηνύματα οι διοργανωτές της πρωτοβουλίας για το κλείσιμο των συνόρων αποφάσισαν να ακυρώσουν τις εκδηλώσεις τους στους συνοριακούς σταθμούς.
Επιμέλεια: Ντιάνα Τσανκόβα, Ιβο Ιβανόβ
Επιμέλεια και Μετάφραση: Αγάπη Γιορντανόβα
Στη δημοσίευση εργάστηκε / εργάστηκαν: Αγάπη Γιορντανόβα