Големият скрит проблем на София е замърсяването с азотен диоксид. Това обясни пред БНР Ивайло Хлебаров от Екологично сдружение "За Земята“.
"В София азотният диоксид не се измерва на правилните места. Това изкривява картината и създава лъжливото усещане, че живеем в град с чист въздух по отношение на азотния диоксид, който е опасен за здравето.
Някои от станциите, които трябва да го измерват в София, не отговарят на изискванията, посочени в европейското законодателство. Чакаме вече няколко години министерството да оправи тази грешка, но не виждаме особена реакция от тяхна страна. Или чакаме наказателна процедура от ЕК, за да накара чиновниците да се размърдат.
Експерти и представители на новата общинска администрация в София се събират днес на форум "Чиста мобилност за София“. Разисквани ще бъдат три основни теми – велосипедна мобилност, мерки за чиста мобилност и състояние на обществения транспорт. Участие ще вземат Илиян Павлов – зам.-кмет "Транспорт и градска мобилност“ и Надежда Бобчева, която отговаря за ресор "Околна среда“.
Велосипедният транспорт
Много трудно се придвижваме по велосипедната мрежа, отбеляза Ивайло Хлебаров в предаването "Преди всички".
"Налага се използване и на пътното платно. Част от дискусията ще бъде насочена към даване на препоръки какво да се подобри във велосипедните политики и в мрежите за свързването между различните квартали. Надяваме се господин Павлов да каже какво смята да направи за велосипедното придвижване. Хората да използват велосипед като средство за придвижване. Трябва да се започне с добро планиране на велоалеите. Техническото изпълнение също е много важно".
Градски транспорт
Столичният градски транспорт се разви немалко през последните години, отбеляза той."Но в София няма транспортно планиране, има транспортно строителство. Залага се предимно на строежа на различни инфраструктурни обекти, които вкарват допълнително автомобилен трафик".
Манталитетът за малко използване на автомобили се възпитава, смята Ивайло Хлебаров.
"Чрез положителни стимули, но и чрез санкции. Надяваме се да видим дългосрочна политика за развитие на градския транспрот и за ограничаване на използването на личния автомобил за всекидневните нужди в града".
Чиста мобилност
НИМХ направиха преди няколко години химически анализ на фините прахови частици в София, обясни Хлебаров.
"Фините прахови частици са по-малкият проблем на транспорта, по-големият са задръстванията и замърсяването с азотен диоксид".
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.