Родителски контрол и дигитална грамотност срещу онлайн вредите

Общество

Новина

Как дигиталната среда влияе на психичното здраве на децата

Експерти: Не забрана, а контрол върху социалните мрежи

вторник, 25 ноември 2025, 16:47

Компютърна зависимост

Компютърна зависимост

СНИМКА: БГНЕС

Размер на шрифта

В последните години инвазията на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Новите изследвания показват тревожни тенденции: постоянният престой в социалните мрежи, съчетан с безкрайното скролване, понижава тревожността, но в дългосрочен план увеличава риска от депресивни състояния. Причината – непрекъснатите социални сравнения, които формират нереалистични представи за собствената стойност.

По темата в ефира на "Нашият ден" говориха Калоян Дамянов, ръководител на Регионалния център за подкрепа и приобщаващо образование, и доц. Александър Кръстев от Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий". Разговорът очерта няколко ключови проблема и възможни решения, в които Министерството на образованието и науката има водеща роля.

Нарастващи предизвикателства в развитието на децата

Според Калоян Дамянов негативното влияние на социалните мрежи вече ясно се наблюдава в работата на специалистите:

"Имаме влияние на социалните мрежи, което оказва цялостно негативно отношение в развитието на детето. Виждаме го в многото случаи, с които работим – най-вече с дефицит на внимание."

Това променя и подхода на учителите, които все по-често се срещат с ученици, затруднени в концентрацията и задържането на вниманието. Дамянов подчерта, че усилията трябва да бъдат насочени към повишаване на дигиталната грамотност и към изграждане на здравословни навици за използване на социалните мрежи.

Необходимост от държавна политика и комплексни мерки

Проблемът не може да бъде решен само в рамките на училището. Според Дамянов е нужна цялостна държавна политика, която да обедини усилията на:

  • Министерство на образованието и науката
  • Министерство на труда и социалната политика
  • Министерство на здравеопазването

Сред обсъжданите мерки е въвеждането на електронни родителски портфейли, които да позволяват контрол върху екранното време и достъпа до определени приложения. Подходът, по думите на Дамянов, трябва да бъде насочен не към тотални забрани, а към разумно управление на дигиталната среда, така че детето да се научи да съжителства с технологиите, а не да бъде зависимо от тях.

По време на разговорите посланикът на Дания е предложил пълна забрана за използване на телефони по време на учебни часове – мярка, която вече се прилага успешно в редица европейски държави. Според експертите подобна забрана, съчетана с електронен контрол върху устройствата, би могла осезаемо да намали вредните ефекти върху психиката на подрастващите.

Специален фокус върху децата със СОП

Темата за влиянието на дигиталната среда върху деца със специални образователни потребности също беше засегната. Тази група е особено уязвима към прекомерна стимулация, затруднения в социалната адаптация и зависимост от дигитални устройства. Експертите подчертаха нуждата от още по-прецизирани мерки и индивидуална подкрепа.

Етичните и духовните измерения на дигиталния свят

Доц. Александър Кръстев предложи по-дълбок, философски прочит на темата. Според него социалните мрежи не бива да се разглеждат само като технологичен феномен:

"Социалните мрежи не са просто технологично явление, те имат етични измерения и не могат да се разглеждат еднопланово."

Той допълни, че интернет често създава "имитация на духовно преживяване" – място, в което човек търси емоции, принадлежност и смисъл. Вместо да се отказваме от този потенциал, Кръстев апелира да го използваме внимателно:

"Да добавим нови сили към собствените си сили и това не трябва да го изтриваме с лека ръка."

Слушайте!

По публикацията работи: Зоя Димитрова