Култура Кино

Новина

Борис Славчев и страната на режисьорите

Разговор с младия режисьор, който e учил и живее в Италия, но прави български филми

понеделник, 17 ноември 2025, 07:05

Борис Славчев и страната на режисьорите

Размер на шрифта

Хората сме различни, мислим различно, чувстваме различно. Все пак някъде измежду всички асоциации, които човек може да си направи, когато чуе Италия, при всеки ще стои и киното. Страната има богата история с него, така че никак не е изненадващо, ако млад човек избере да учи именно това в Италия, в Рим.
Борис Славчев е режисьор, чийто житейски път е свързан колкото с България, толкова и с Италия. Повече от 7 години той живее в Рим, учи езика, учи кино, снима за Българския културен институт там, като създава и документалния филм "Заветът на Борис Христов", излъчен в ефира на БНТ, различни по смисъл и послания изложби представя в галерия "България" към института. Появяват се и късометражните филми "Връзката" и "Пътят на Нико", импресията "Две души", както и документалният "Древноримски Пловдив", с който Борис се стреми да покажа на света, на Италия, коя е всъщност България. Той не спира да поддържа тази българо-италианска връзка, най-вече в себе си и в киното, което прави.
Италия според него е много гостоприемна за хората, които искат да се занимават с изкуство. Тя дава много възможности, дори конкуренция. Макар трудно да се оцелява в такава обстановка, ключът към успеха е в постоянното обновяване и развитие.
"Киното за мен е една реалност, която дава много свобода на фантазията", каза в "Кино с думи" Борис Славчев. Затова и заминава да учи и живее в Италия – за да бъде в свят, който му позволява да разгърне потенциала на въображението си. Италия за него, а и не само, е страната на режисьорите.
Борис вярва, че чрез филмите си кинотворците влияят на обществото. На мнение е и, че това какъв стил на снимане ще избереш за своя филм, зависи от историята, която разказваш.
Дали обаче стилът е нещо, което притежават, или нещо, което придобиваш и изграждаш с времето? А може би е някъде по средата и трябва преди всичко да бъде осъзнат? Как неореализмът повлиява на Борис Славчев и защо Италия променя вкуса му за кино? Кое е щипката сол в кинопроцеса за него и какви филми всъщност иска да прави? И защо трябва да говорим повече за нашата България, но обективно?
Чуйте от Борис Славчев в звуковия файл:

Снимки – личен архив

По публикацията работи: Мая Райкова