Потребителят отново на минус – с почти 10% се увеличават услугите на мобилни оператори

петък, 2 февруари 2024, 13:00

Потребителят отново на минус – с почти 10% се увеличават услугите на мобилни оператори

СНИМКА: pixabay.com

Размер на шрифта

Мобилните оператори ще увеличат цените на услугите си от този месец. Причината е инфлацията от миналата година. Според Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“, увеличението на цените не оставя на хората право на избор, тъй като то засяга вече подписаните срочни договори със съответния оператор.
Може би сте част от потребителите, които са получили съобщение за индексиране на месечните абонаменти със средногодишния индекс на цените на Националния статистически институт за миналата година. Един от операторите ще индексира цените с 9,5%.
Според Габриела Руменова, обаче, потребителите отново губят в този казус. Тя е изпратила писмо до министъра на икономиката, до представителите на парламентарната комисия по икономическа политика и до премиера Николай Денков с искания:
„Да се извърши проверка на общите условия на мобилните оператори към договорите, които се сключват с клиентите. Тъй като считам, че на основание една неравноправна клауза, която е оставена там, се случва така, че те, всяка година, могат да индексират цените на действащи договори. Всъщност ставаме свидетели на ситуация, в която потребителите подписват своите договори с договорена месечна такса, която, обаче, не се запазва за целия срок на договора. Ако той е двугодишен, се променя поне два пъти. Натрупването е комулативно. Ако например сме подписали договор за 20 лева на месец, в продължение на 24 месеца, то в края – те вече не са 20 лева. В такъв случай ние не можем да направим нищо. Ако искаме да прекратим срочния си договор преждевременно, то трябва да заплатим до три стандартни месечни такси.“
Друг проблем – малко телекоми в страната, но все по-завишени цени. Габриела Руменова посочва:
„Ако се създаде възможност за повече телекоми, това ще доведе до повече конкуренция, от което ще печелят и потребителите с по-изгодни абонаменти. Тук отношение имат и регулатора в сектора – Комисия за регулиране на съобщенията, включително Комисия за защита на конкуренцията.“
В становище на „Активни потребители“ се посочва, че окрупняването на телеком сектора в България продължава повече от десетилетие. Вместо да има четвърти или дори пети мобилен оператор, се случва по-скоро сливане на доставчиците. Все по-малко останали доставчици на интернет и кабелна телевизия не предлагат обвързващи със срок договори и не индексират цените, а клиентите могат да ги напуснат по всяко време. Малките оператори ще бъдат абсорбирани от финансовата мощ на трите големи телекома, пишат от „Активни потребители“.
В понеделник ще има заседание на КЗП във връзка с клаузата за индексиране на цените на телекомите в страната. Какъв е изхода:
„Ако Комисията за защита на потребителите се произнесе, че тази клауза е неравноправна, то следва в срок от 14 дни телекомите да премахнат тази клауза или да я редактират, за да се даде време за реакция на потребителите.“
Друг вариант е КЗП или пък различни неправителствени организации да заведат колективен иск в съда, за да може той да провъзгласи клаузата за нищожна, допълни Габриела Руменова.
Чуйте повече в звуковия файл: